dinsdag 1 mei 2012

Woord v/d week: FULMINEREN

CONTEXT:
Pluisje begreep niet waarom Batista Carlos Tevez heeft gepasseerd voor de Copa America. "Hij moest dronken of stoned zijn om Tevez niet op te roepen", FULMINEERDE hij. "Iedereen heeft zijn eigen stijl, maar ik zou nooit met Messi in de spits spelen."

BETEKENIS:
heftig uitvaren, tekeergaan

UITSPRAAK:
[ful-mie-nee-ruhn]

WOORDFEIT:
Fulmineren is in de zestiende eeuw uit het Frans (fulminer) in het Nederlands terechtgekomen. Het gaat terug op het Latijnse woord voor 'bliksem', fulmen, waarvan het werkwoord fulminare 'bliksemen, heftig uitvaren' is gevormd. Van dit werkwoord is ook een bijnaam van de god Jupiter afgeleid: fulminator 'bliksemslingeraar'.

Bron: OnzeTaal

5 opmerkingen:

Chantal zei

Ik hou van dat woord... 't zal wel zijn omdat ik nogal kan fulmineren zeker ;-)

fotorantje zei

nog nooit dat woord gehoord
k dacht eerst dat het met fluimen te maken had :-))

voor de rest zwijg ik hihi

joten zei

woeha, de fluimenslingeraar :-)
maar zalig logje, van dergelijke dingen kan ik genieten! (heb ook die site bezocht die via twitter schreef, je zou die veel meer moeten gebruiken hier, staan echt heel interessante tips in! enkel dat forum zit vol mierenneukers -)

Chantal zei

Tja, vroeger deed ik dat ook. Minstens één keer in de week... ik zal de draad dan maar weer oppakken zekers? :-D

joten zei

go for it!!!