maandag 2 februari 2015

TaalDrops

Klik op de fout* in de volgende zinnen:

Hij nipte niet van zijn espresso, maar zwelgde de koffie met sloten naar binnen.

Ik ben gek op die ouwe, een beetje verkleurde zwart-witfoto's met die expressieve koppen van opa'tjes en omaatjes.

De student kwam helemaal aan het eind van het betoog van de gastdocent binnen, plofte neer en zei meteen: "Kunt u dat nog eens herhalen?"

Meneer, zou u alsjeblieft even op die andere stoel willen gaan zitten? Ik heb daar al gestofzuigd.

De grootste steiger bij de kleine bedrijven is een onderneming die steigers en bruggen fabriceert.

Dit project is zo verliesgevend dat we ons geen sjieke en dure dinertjes kunnen permitteren.

Hij kon niet aan de verleiding weerstaan om stiekempjes, terwijl zijn vrouw niet keek, achter in het boek te loeren wie de dader was.

Ik heb al duizend maal gezegd dat je niet achter op de fiets van je broertje mag. Zolang je niet luistert, zal ik het blijven herhalen.

Hij heeft me gouden bergen voorgespiegeld maar is er uiteindelijk vandoor gegaan met het voorschot dat ik hem te goeder trouw had overgemaakt.

Hij werd in die column nog vernoemd als de aanstichter, maar uiteindelijk had hij er niks mee te maken.

Het dorpscafétje waar de poëten wekelijks samenkomen, is een verbouwde tweekamerwoning.

Boven de deur van zijn nerinkje had hij glimmend van trots 'antiquiteiten' geschilderd, maar eigenlijk was het een brocanterie.

Als piepjonge knaap had hij al belangstelling in vliegtuigen en later is hij dan ook, weliswaar met veel moeite, piloot geworden.

Ze begonnen alleen aan hun pelgrimage, maar halverwege kwamen hun kinderen hen vervoegen.

* Fout is wat in minstens één taalboek als fout of niet-standaardtaal wordt beschouwd.

4 opmerkingen:

fotorantje zei

allé vooruit, 9 juist, dat is niet rampzalig :-)

gidsjoris zei

Hàààà,
en ier zitte gij!
Allez, we zijn terug vertrokken hé.
Succes

gerdaYD zei

Blij dat je toch al weer goede vooruitzichten hebt met slechts nog drie bestralingen te gaan en dan hopelijk weer werken na de revalidatie...
En ondanks al die miserie wist jij dit stekje elke keer weer met fijne logjes te vullen, petje af hoor!

A van de Aa zei

Uhhhh .......... zal wel zijn dat ik niet voldoende koffie op heb.